vrijdag 1 januari 2010

Boek 63: Fontana

De laatste twee boeken van het jaar maar even zonder foto: het zijn oudere boeken, die ik meenam als afgeschreven boek bij de bibliotheek. Ik las ze in bed en op de bank, bijkomend van griep en deze boeken waren lekker licht in gewicht, zowel letterlijk als figuurlijk.

Fontana:
Schrijver: Ben Borgart
Jaar van verschijnen: 1988
Uitg. De Bezige Bij

De hoofdpersoon, 'Cuzzi', wat een verbastering van het Italiaanse woord voor 'neef' is, en die ook 'Bernardo' heet, krijgt bezoek van enkele van zijn, hem onbekende, Italiaanse familieleden. Ze arriveren in een sportwagen, die niet helemaal van hen blijkt te zijn, moeten in het ziekenhuis opgenomen worden, betalen geen rekeningen en Cuzzi draait op voor alle kosten, zowel voor boetes als terugreis, want de sportwagen wordt in beslag genomen.
Hij besluit naar Italië te gaan om zijn geld terug te halen.
De Italiaanse taal is hij niet machtig en dat leidt tot allerlei verwikkelingen. In het begin zijn die nog wel leuk om te lezen, maar aan het eind wordt het boek wel erg grappig en ik had moeite mijn aandacht erbij te houden.
Ik was niet echt onder de indruk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten