zaterdag 6 april 2019

Boek 33: De nieuwe zijderoutes

Schrijver: Peter Frankopan
Jaar van publicatie:2018
Uitg. Spectrum

(Het is er dagenlang niet van gekomen op te schrijven wat ik zoal gelezen heb, dus hopelijk ben ik nu weer bij)
Het vorige boek van de Britse schrijver Frankopan over de Zijderoute, behandelde het verleden van deze wereldberoemde route. Het verscheen in 2015 en ik las het in datzelfde jaar. Toen ik zag, dat er een vervolg op was verschenen was ik toch wel heel benieuwd naar de inhoud.
In de afgelopen vier jaar is er het een en ander gebeurd: politieke beslissingen werden teruggedraaid, afspraken niet nagekomen. De invloed van het westen neemt steeds meer af. De macht van de landen, die vroeger aan de zijderoute lagen, wordt steeds groter. Vooral China, dat was minder bot opereert dan de Amerikaanse regering, waar volgens de schrijver eerst geschoten en daarna pas gepraat wordt, krijgt steeds meer invloed.
Het moet een geweldige klus geweest zijn om al deze feiten op een rijtje te zetten. Het lezen ging niet snel, er waren te veel zaken, die je al lezende ook even moest verwerken en proberen te begrijpen. Boeiend was het echter wel. De kranten zullen de komende tijd met heel andere ogen gelezen worden.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten