maandag 28 januari 2013

Boek 7: Vrouw met vleestomaat

Schrijver: Anna ter Linden
Jaar van publicatie: 1993
Uitg. BZZÔH, 's-Gravenhage

Hier en daar is het boek nog te koop in tweedehands winkels, maar nergens vond ik een afbeelding van de kaft. Natuurlijk had ik zelf een foto of scan kunnen maken, maar daar had ik nu even geen zin in. Gister, toen ik probeerde dit bericht te schrijven, weigerde Blogger dienst en ik vraag me af, of het vandaag allemaal wel gaat werken. Proberen maar.

Ook dit was een van de afgeschreven boeken, die in een doos op zolder wachtten, tot ik ze eindelijk ging lezen. Ook dit was die moeite waard. Op de kaft wordt het omschreven als een als 'het sprankelende verhaal van een vederlichte liefde voor het leven en voor de betovering van de muziek'.

Josef Stalenski is Pool. Hij is geboren als zoon van een Pools musicus en een Nederlandse vrouw. Ook hij is zeer muzikaal. Zijn vader heeft zijn zusje viool leren spelen, maar Josef was daarvoor nog te klein, voor hij met moeder en zusje vertrekt uit Polen en intrekt bij zijn Nederlandse opa en oma. Zijn zusje leert hem vioolspelen en hij blijkt veel talent te hebben. Hij gaat naar het conservatorium en er worden grote successen voor hem verwacht.
Na een traumatische ervaring vlucht hij in de oppervlakkigheid van een slaapverwekkend baantje op het stadskantoor, als ambtenaar van kunst en cultuur.
Daarvoor zwierf hij rond en had risicoloze verhoudingen met talloze vrouwen.

Als hij in een lunchpauze Odette ziet, wordt hij op slag verliefd op haar. Hij heeft de hulp van de muziek en een duif nodig om tot haar door te dringen. Dan keert ook de muziek weer terug in zijn leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten