woensdag 31 juli 2019

Boek 65: Die ene patiënt

Schrijver: Ellen de Visser
Jaar van publicatie: 2019
Uitg. Ambo/Anthos
****

Een aantal van de stukken in deze verzamelingen verhalen van artsen en verpleegkundigen, over patiënten die hun leven veranderden, had ik al gelezen in de Volkskrant, maar de meeste waren nieuw voor me. 
Met enige aarzeling begon ik aan dit boek - ik houd niet zo van korte verhalen en zeker niet als die dit thema als onderwerp hebben. Toch, zoals zo vaak gaat wanneer je niet echt veel zin hebt om een boek te lezen: het viel erg mee. Het was niet alleen kommer en kwel, maar van deze patiënten leerde de betreffende medicus vaak zijn patiënt eens echt te bekijken. Niet alleen te zien als 'geval', niet alleen als zieke in het medisch dossier op de computer. Daar kan je alleen maar blij mee zijn, want uit eigen ervaring weet ik, dat de ogen van de medicijnmensen te vaak aan het computerscherm gekleefd blijven. 
Ellen de Visser schreef de verhalen op in een prettig leesbare stijl, in 'hapklare brokken' die allemaal ongeveer even lang zijn. daarin herken je de rubriek uit de krant. 
Belangwekkend boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten