dinsdag 31 juli 2018

Boek 65: Die Tuchvilla

Schrijver: Anne Jacobs
Jaar van publicatie: 2015
Uitg. Blanvalet
Die Tuchvilla-Saga #1
700 blz.

Het tweede deel van deze trilogie las ik een paar weken geleden. Ik had het meegenomen uit de bibliotheek, zonder te weten, dat het onderdeel van een serie was. Het boek beviel me zo goed, dat ik ook deel 1 graag wilde lezen. Helaas: het bleek niet eenvoudig om eraan te komen. Aanvragen bij de bibliotheek ging niet, het was daar niet aanwezig. Evenmin kon het gevonden worden bij een andere bibliotheek. Totdat een goed zoekende bibliothecaresse het voor me te pakken kreeg en binnen een week kon ik beginnen met lezen.
Het was de moeite van wachten en zoeken waard. Anne Jacobs kan een goed verhaal schrijven, ze weet het goed op te bouwen en heeft duidelijk grondig onderzoek gepleegd naar de tijd en de plaats waar het verhaal zich afspeelt (Augsburg, net voor WO I)
De textielfabrikant, zijn vrouw,, zijn zoon Paul en de dochters Elisabeth en Kitty worden hier als personage neergezet. Maar eigenlijke hoofdpersoon is Marie, het weesmeisje met een geheim, dat keukenmesje in de Tuchvilla wordt. Zij steelt het hart van de lezer en maakt, dat de 700 bladzijden gelezen zijn voor je er erg in hebt. Het personeel van de Villa is minstens zo belangrijk als de leden van de textiel familie. Vooral de kokkin sprak me zeer aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten