zondag 29 juli 2018

Boek 63: De Fazantenmoordenaars

Schrijver: Jussi Adler-Olsen
Jaar van publicatie: 2015
Uitg. Prometheus, Amsterdam
Vert. Kor de Vries
Oorspr. titel: Fasandræberne (Politikens Forlag 2008)
Serie Q #2
405 blz

De boeken uit de Serie Q, over brigadier Mørck, hoofd van die afdeling, die als taak heeft oude, onopgeloste zaken op te lossen, krijgen vaak zeer lovende recensies. Het eerste deel stond al een paar jaar op mijn plank: ik kon er niet aan beginnen en was na het (eindelijk) lezen ervan ook niet overmatig enthousiast.
Toch begon ik aan deel 2: De fazantenmoordenaars. En legde het weer weg, omdat een ander boek eert gelezen moest worden. Er is duidelijk iets, wat me tegenhoudt deze boeken te lezen.
Nu is het er eindelijk van gekomen: deel 2 is gelezen en mijn aarzeling blijkt terecht: ik vond het saai, de hoofdpersonen, een groep verwende rijke knapen, later mannen en een meisje/vrouw, die voor de lol mensen en dieren mishandelen en soms zelfs doden, heel erg naar, vervelend en ongeloofwaardig: een zo grote groep gekken en het aantal door hen gepleegde misdaden zou niet opgemerkt worden?  Laten we hopen, dat dat niet 'normaal' is in andere plaatsen en tijden.
De brigadier en zijn hulpjes komen in dit deel nog minder goed uit de verf dan in deel 1. Toen was ik nog benieuwd hoe die samenwerking zich verder zou ontwikkelen, maar ook dit was teleurstellend.
Waarschijnlijk wacht ik nog even met deel 3.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten