donderdag 7 juni 2012

Boek 37: Persuader

Schrijver: Lee Child
Jaar van publicatie: 2003
Uitg. Bantam Books, Londen

Van diverse kanten hoorde ik, dat Lee Child mooie, spannende boeken schrijft, dus dat wilde ik wel eens proberen.
Dit was inderdaad spannend. De ruim 540 bladzijden waren snel achter elkaar omgeslagen en de afgelopen nacht wilde ik het zelfs eerst uitlezen, voor ik ging slapen. Dat gebeurt me maar zelden. Toch is er ook wat kritiek: het eind duurt wat erg lang en het geweld zou wel wat minder mogen. Bovendien is Jack Reacher, de hoofdpersoon van de serie van Lee Child, wel erg onoverwinnelijk. Af en toe een beetje ongeloofwaardig.

Reacher is zonder werk. Hij was ooit bij de militaire politie. Daar was een arrestatie verkeerd gegaan, een van zijn agenten was vermoord. Nu komt hij de dader hiervan op een trottoir in Boston tegen. Hij dacht, dat hij de man jaren geleden had gedood. Dat blijkt in dit boek niet zo te zijn.

Als Reacher in contact komt met een groep agenten, die een organisatie van waarschijnlijk drugssmokkelaars op willen rollen, en waarbij ook Francis Xavier Quinn betrokken moet zijn, is hij zeer gemotiveerd om te helpen. De rest van het team is meer gebrand op het terugvinden van een van hun eigen mensen, die undercover  in de bende was en nu verdwenen lijkt te zijn.

Er volgt een spannend relaas over de avonturen van Reacher, waarbij de rest van het team voornamelijk in een motelkamer zit af te wachten. Maar ach, dan lost reacher alles toch gewoon zelf op?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten