vrijdag 4 april 2014

Boek 17: Congo

Schrijver: David van Reybrouck
Jaar van publicatie: 2010
Uitg. De Bezige Bij

De geschiedenis van Congo vanaf de tijd voor de ontdekkingsreizigers en de invloed van Europeanen en Amerikanen tot de 21e eeuw wordt beschreven in dit boek. Het is onmogelijk dat even in een paar bladzijden te doen en het is niet vreemd, dat het er 680 bladzijden nodig waren om deze geschiedenis te schrijven. Toch is het nooit 'saai'. Je valt van de ene verbazing in de andere: waarom wist ik dit niet? Heb ik dat echt nooit eerder gelezen?

Het is moeilijk te begrijpen hoe weinig we weten over dit grote land en zijn inwoners. Beangstigend te lezen, dat ondanks alle ongetwijfeld goedwillende hulp, weinig vooruitgang is geboekt. Of was de hulp alleen gegeven uit eigenbelang? De vele grondstoffen, de mogelijkheid jezelf te verrijken of tegenstanders te snel af te zijn? Wat mis kon gaan, ging mis.
Dit alles beschreven op een beeldende manier, die maakte dat ik met dit boek bezig bleef, ook als ik niet zat te lezen. En het zal me zeker nog lang bezighouden. Goed om het gelezen te hebben, maar niet opwekkend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten