woensdag 4 december 2013

Boek 57: Camille & Paul, de passie van Claudel

Schrijver: Dominique Bona
Jaar van publicatie: 2008
Uitg. De Geus
Vertaling: Marianne Gaasbeek
Oorspr. titel: Camille et Paul: la passion Claudel
Oorspr. uitg. Grasset & Fasquelle, 2006

Waarom ik dit boek eigenlijk meenam uit de bibliotheek, weet ik niet, want ik lees nooit biografieën. Van broer en zus Claudel wist ik weinig of niets. Toch vond ik dit een prima boek om te lezen en het was dan ook snel uit, ondanks de vrij kloeke omvang.
Zo op het eerste gezicht is Paul Claudel de meest interessante van de twee. Hij was diplomaat, reisde in die hoedanigheid de wereld over, was consul en ambassadeur. Ook schreef hij al toen hij heel jong was toneelstukken en gedichten en daarmee ging hij tot op hoge leeftijd door.
De zus, Camille, was lange tijd een onbekende grootheid. Ze was een begaafd beeldhouwer. Rodin was niet alleen haar leermeester, maar ze was ook enige tijd zijn minnares. Helaas liep de relatie stuk, Camille, die de breuk zelf had veroorzaakt, kon het niet verwerken. Ze voelde zich voortdurend achtervolgd, door de 'bende rond Rodin' en vernielde zelfs haar eigen werk. Moeder Claudel en broer Paul lieten haar opnemen in een 'herstellingsoord', waar iemand als Camille niet echt kans had oim te herstellen. Dertig jaar lang zat ze daar gevangen, tot aan haar dood. Toch krijgt het leven van Camille in het boek de meeste aandacht.

Het gezin waarin broer en zus opgroeide was van een huiveringwekkende kilte. Dat werkte door in het leven van beiden.
De omstandigheden in de inrichting, waarin Camille werd opgenomen worden uitvoerig beschreven en zijn al even huiveringwekkend.
Het geheel geeft een goed beeld van de tijd waarin Paul en Camille leefden, met namen van grootheden, die een rol in hun levens speelden.
Een heel interessant boek en ik moet toch echt vaker biografieën gaan lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten