donderdag 28 november 2013

Boek 56: Erik of het klein insectenboek

Schrijver: Godfried Bomans
Jaar van publicatie: 2013 (deze versie van Nederland Leest)
Oorspr. uitgave: 1940
Oorspr. uitgever: Meulenhoff, Amsterdam

Nederland Leest, november 2013
De bibliotheek deed me een groot plezier, met het uitdelen van gratis exemplaren van Erik of het klein insectenboek. Als een van de weinigen (denk ik) had ik het vroeger nooit gelezen, hoewel ik andere boeken van Godfried Bomans wel las (lang niet alles)
Het is of je de stem van de schrijver hoort tijdens het lezen. Dat hangt natuurlijk samen met jeugdsentiment: ik keek graag wanneer hij, met de ironische klank in zijn stem, op televisie iets voorlas, meedeed aan een programma of het zelf presenteerde.
Over Erik hoef ik niet veel te schrijven: In de afgelopen weken is er in kranten en tijdschriften al veel over gepubliceerd.
Het is het verhaal van een jongetje, dat moe is en voor hij in slaap valt nog even kijkt naar het schilderij boven zijn bed. Daarop staat een weide geschilderd. De Wollewei. Hij klimt op de lijst, verdwijnt in de wei, nadat hij steeds kleiner was geworden. Hij maakt kennis met de bewoners van de Wollewei. De wesp, de vlinder, de slak, de hommel en nog zo de een en ander. Omdat hij zijn biologieles voor school goed heeft bestudeerd, weet hij meer over het leven van de dieren dan de dieren zelf. Ze gaan hem vragen, hoe ze zich dienen te gedragen. Erik voelt zich daar ongemakkelijk bij en raadt ieder aan te doen, zoals ze altijd hebben gedaan. Ze moeten vooral hun gevoel volgen.
De 'Leesgids' bij deze uitgave was zeer informatief, met o.a. een biografie, een bibliografie van de schrijver en de mening van anderen over Bomans.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten