dinsdag 25 juni 2013

Boek 36: Fever of the bone

Schrijver: Val McDermid
Jaar van publicatie: 2010 (oorspr. uitg. 2009)
Uitg. Shere, London
Deel 6 van de serie over Tony Hill en Carol Jordan
Van de schrijfster zijn inmiddels 25 boeken verschenen. Ze heeft veel (internationale) prijzen gewonnen.

Val McDermid had ik niet eerder als schrijfster ontdekt, maar nu ga ik zekere meer van haar lezen. Ik wil niet zeggen, dat ik het boek in een adem heb uitgelezen, daarvoor zijn 500 bladzijden echt wat teveel, maar wegleggen kon ik het toch echt moeilijk. Voor mij een teken, dat ik het een goed en spannend boek vond.
Vooral de psychologische insteek vond ik interessant. Een van de hoofdpersonen, Tony, is psycholoog en geeft adviezen aan de politie, bij het zoeken naar daders van misdrijven. Zelf is hij ook een wat gehavend persoon, want hij heeft zijn vader nooit gekend en haat zijn moeder.
De andere hoofdpersoon in dit boek en in de serie, die inmiddels verschenen is, is DCI Carol Jordan. Zij en haar team onderzoeken naast pas geleden gepleegde misdrijven, ook z.g. 'cold cases'. Zelf gaat ze op zoek naar de vader van Tony. Hij wil echter niets weten over de man, die hem voor zijn gevoel in de steek heeft gelaten.
Sam, een van de leden van het onderzoeksteam, heeft intussen een çold case' zo goed als opgelost.
Paula, een van de andere onderzoeksters, vindt eindelijk iemand om een relatie mee te beginnen.
Stacey is de computernerd van het team. Ze is stiekem verliefd op Sam, maar heeft nauwelijks tijd en aandacht voor iets anders dan haar computers.
Zo heeft iedereen zijn eigen gedachten en beslommeringen. Aardig is ook de komst in het team van een politieman uit een ander district, Alvin Ambrose. Hij is een man, die zelfstandig kan denken.
Tim Parker daarentegen, de psycholoog, opgeleid op de politieacademie, heeft die gave niet. Zijn adviezen worden door Carol als waardeloos ervaren.
Niets anders dus, dan psychologie, ook bij de beschrijving van de speurders.

Het verhaal zelf? Iemand vermoord systematisch jongeren van 14 jaar. Het gebeurt op dezelfde manier: verstikking en verminking na de moord. De dader is moeilijk te vinden. Het ziet ernaar uit, dat de moordenaar opnieuw zal toeslaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten