maandag 3 oktober 2011

Boek 49: De Jane Austen leesclub

Schrijver: Karen Joy Fowler
Jaar van publicatie 2004
Uitg. Cargo, Amsterdam
Vert. Lucie van Rooijen
Oorspr. titel: The Jane Austen book club (Putnam, New York)

De meeste van de zes boeken, die Jane Austen schreef en publiceerde heb ik ooit gelezen en daarom koos ik in de bibliotheek dit boek.
Het gaat over zes personen, vijf vrouwen en een man, die om beurten de leiding hebben van de discussie over een van de boeken die Austen schreef. Ze komen ook om beurten bij de leider van die maand thuis.

Belangrijker dan de discussies is de beschrijving van de leden van de leesclub. Gaandeweg leren we ze kennen, iedere maand de hoofdpersoon, de leider van de discussie. De beschrijving gebeurt met veel humor, ondanks alle ellende die er (ook) voorkomt.

Aan het eind staan citaten van tijdgenoten over het werk van Austen en ook citaten uit latere recensies, tot zelfs een uit 2003, van J.K Rowling. Ook staat er een korte inhoud van alle zes boeken van Austen achter in het boek.

Ik moet mijn Austens toch weer eens herlezen - het was nu vrij moeilijk me te herinneren, waarover de leesclubleden het in het boek hadden. Voor het begrijpen van dit boek was dat niet zo belangrijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten