maandag 2 december 2019

Boek 97: Winterbloei


Schrijver: Jan Wolkers
Jaar van publicatie: 2019
Uitg. Stichting Collectieve Prop. van het Ned. Boek
144 blz.
Actie Nederland leest 2019
****
In de tijd, dat ik moest lezen voor een lijst, kwam ook Jan Wolkers voorbij. Ik neem aan, dat ik Turks Fruit gelezen heb. En ook hiertegen, net als tegen alle ‘ literaire’ boeken, die ons door de keel werden gedrukt, verzette ik me hevig. Na het behalen van het diploma zwoer ik nooit meer literatuur te lezen (en zeker geen Wolkers)
In de loop van de jaren veranderde dat, maar de actie’Nederland leest’ van de bibliotheken was nodig om me weer iets van Wolkers te laten lezen.
Wat een verrassing: ik heb ervan genoten en het boekje achter elkaar uitgelezen. Wat schrijft hij vaak prachtige zinnen! Wat spat zijn liefde voor de natuur van de bladzijden! Zijn zorg voor die natuur, waarover hij in een van de laatste stukken schrijft, is nu wel heel actueel.
Ik ben blij met dit cadeau van de bieb en zal het blijven koesteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten