woensdag 30 mei 2018

Boek 49: Y (is for yesterday)

Schrijver: Sue Grafton
Jaar van publicatie: 2017
Uitg. Meulenhoff/Boekerij
Vert. Jacques Meerman
Oorspr. titel Y is for yesterday
448 blz.
Kinsey Millhone #25

Het was goed dat ik dit laatste en 25e deel van deze serie meteen las na het voorlaatste deel: het was zuiver een vervolg op de gebeurtenissen in deel 24. Dit kan ook de enige reden zijn die ik kan verzinnen voor de titel: in het Nederlands teruggebracht tot alleen de letter Y. Kinsey wordt belaagd door dezelfde enge man, maar gelukkig is er altijd een behulpzame man dicht bij. En gelukkig ook begreep ik nu goed waar alles over ging, want de gebeurtenissen uit deel 24 lagen nog vers in mijn geheugen.
De serie is nu afgelopen, in de afgelopen jaren heb ik alle delen op volgorde gelezen, na eerder zo hier en daar eens een van de delen te hebben gelezen en toen niet zo goed begrepen, waar het allemaal over ging. Op volgorde gelezen maak je grondig kennis met Kinsey en haar leefomgeving. Haar huis, haar kantoor, haar buurman/huisbaas, de geweldige bejaarde Henry, met zijn uitgebreide familie, waaronder ook zijn broer William, en diens Hongaarse echtgenote Rosy, die samen het buurtcafé bemannen.
De hele serie heb ik met plezier gelezen, maar niet alle delen waren even goed en de namen van de delen, die natuurlijk het alfabet afgingen, waren er vaak met de haren bijgesleept, vooral in de Nederlandstalige uitvoeringen.
Toch zal ik Kinsey missen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten