maandag 18 mei 2015

Boek 17: De kat in den boom

Schrijver: Marnix Gijsen
Jaar van publicatie: 1952, deze editie 1977
Uitg. Querido i.s.m. Meulenhoff Amsterdam
Salamander pocket.

Nog niet eerder las ik een boek van de Vlaamse schrijver Marnix Gijsen. Maar mijn schoonvader bezat een heel aantal van zijn boek en die erfde ik. Het eerste boek daarvan heb ik nu gelezen. Het beviel me, vooral omdat het zo verschilde van de dikke boeken van Follett die ik hiervoor las en terwijl die de wereldgeschiedenis beschreef, is dit het verhaal van de kleine wereld van hoofdpersoon Peter en zijn vrouw Anna. Hun kat is in de boom geklommen en durft er niet meer uit. De buren bellen de dierenbescherming, die komt met een ladder en een vangnet. Helaas voor Peter is het daarna met de betrekkelijke rust gedaan, die hij had in zijn woning in New York. Hij maakt noodgedwongen kennis met Ferenc Novak, kunstschilder uit Oost-Europa en zijn vrouw Eva. Ferenc maakt Anna het hof. Hij schildert eerst een portret van peter, maar daarna, en daar ging het hem om, een van Anna. Peter wordt jaloers. Hij is nu als de kat, die in een boom gejaagd wordt. Hij zint op wraak. Ferenc, die het erg met zichzelf getroffen heeft, wordt op een feestje als opschepper en leugenaar te kijk gezet. De vriendschap is over en Peter en Anna keren terug naar hun rustige bestaan met hun drie katten, nu in een huisje met een tuintje, ver van die bemoeizuchtige buren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten