zaterdag 21 januari 2012

Boek 5: A discovery of witches

Schrijver: Deborah Harkness
Jaar van publicatie: 2011
Uitg. Viking Adult
Kindle boek

Nadat ik de Twilight boeken van Stephanie Meyer en de Harry Potter boeken maar niet mooi kon vinden, probeerde ik nu dit. Heksen, tovenaars, vampiers en demonen, ze komen er veel in voor. Dit werk zou  meer geschreven zijn voor volwassenen. Dat klopte in zekere zin ook wel, maar het hield ook in, dat het verhaal eindeloos werd uitgesponnen en de bijna 600 bladzijden kostten wel heel veel uithoudingsvermogen om door te komen. Eigenlijk las ik het boek alleen uit, om aan de weet te komen hoe het zou aflopen.
Maar het liep niet af. Als ik wil weten hoe het verder gaat met de hoofdpersonen moet ik deel twee lezen.

Ik ben er niet zeker van, dat ik dat ga doen.

Het verhaal gaat over de jonge Diana, die onderzoek doet aan de universiteit van Oxford. Ze bestudeert handschriften over alchemie en moet daar binnenkort een lezing over houden. Ze is heks.
Ze vindt tussen de door haar aangevraagde, te bestuderen handschriften een boek, waarover een bezwering is uitgesproken. Zij kan het openen, maar er ontbreken een paar bladzijden.

Het openen van het boek (en later ook het terugsturen ervan, want Diana weigert toe te geven aan haar heks-zijn) roept een heel aantal andere heksen, tovenaars, vampiers en demonen naar Oxford. Allemaal willen ze weten, hoe Diana het zo lang zoekgeraakte boek zomaar kon opvragen en inkijken. Daar moest ze wel toverkracht bij gebruikt hebben. Ook de vampier Matthew toont belangstelling, maar zijn belangstelling voor Diana, en later zijn liefde voor haar is groter dan die naar en voor het boek.

Diana wordt zozeer bedreigd, dat ze niet langer kan ontkennen dat ze een heks is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten