donderdag 22 december 2011

Boek 60: A dog's purpose

Schrijver: W. Bruce Cameron
Jaar van publicatie: 2010
Uitg. Tom Doherty Associates (A Forge Book)
Gelezen op de Kindle

De boekenclub van Sharon heeft dit boek gekozen voor januari en ik vermoedde, dat het me wel zou bevallen.

Het is het verhaal van een hond, die verschillende levens heeft. Hij begint in het boek als zwerfhond pup, leeft samen met zijn moeder en broers en zusje. Mensen moeten zoveel mogelijk ontweken worden.
Ze worden gevangen en belanden in een soort asiel. Moeder hond ontsnapt.
Alles wordt verteld vanuit het oogpunt van de hond.
In verdere levens heeft het hondje steeds een ander ras, is nu eens een teef, dan weer een reu en heeft steeds verschillende bazen en daarmee ook taken in het leven. Zijn geheugen slaat wel steeds alles op en in volgende levens weet hij nog alles van vorige levens.
Hij heeft al snel door, dat je 'een brave hond' moet zijn, dat mensen er zijn om te beschermen, te zoeken naar vermiste personen als je een politiehond bent en ze dan ook zelfs te redden.
Tenslotte weet hij, dat een hond ook mensen kan beschermen tegen verdriet, dus niet alleen tegen gevaar.
Dat is pas het echte doel van een hondenleven.

Wat een geweldig boek. Ik heb het in een keer uitgelezen, wat voor mij het eerste e-boek was, waarmee dat gebeurde. Het duurde even voor ik het reïncarnatie thema doorhad. Misschien wat moeilijk voor te stellen, maar wel een verklaring voor de 'universele geheugens' van dieren zowel als mensen. Hoe kan het, dat de ene hond beter af te richten is dan de andere? Hoe weet een pup meteen wat hij op bepaalde ogenblikken moet doen? Het waren toch ooit wilde dieren? Domesticering heeft duidelijk zijn sporen nagelaten in honden in het algemeen.
Het ook het eerste boek, dat ik op de Kindle las, afgewisseld met de Kindle app op mijn iPad. Dat leest 's avonds beter, de Kindle zelf heb ik overdag liever.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten