donderdag 21 april 2011

Boek 17: Selbs Mord

Schrijver: Bernhard Schlink
Jaar van publicatie: 2003
Uitg.: Diogenes Taschenbuch, Zürich (www.diogenes.ch)  

Dit was een derde deel uit een serie over privé detective Selb. Voor het goed begrijpen van het verhaal was enige kennis (of liever: meer dan ik had) van de Duitse geschiedenis rond WO II en uit de tijd rond de eenwording van Oost en West, wel handig geweest. Ook kennis over het Duitse bankwezen zou nuttig geweest zijn.
Selb krijgt de opdracht om uit te zoeken, wie de zwijgende vennoot van een bank was. Hij zoekt naar en in het archief en ontmoet daar de wat zonderlinge oud-leraar Schuler. Deze voelt zich gepasseerd en gaat zelf op zoek in zijn omvangrijke archief.
Selb gaat naar het oude Oost-Duitsland en ontmoet daar een employee van een bank, die door zijn opdrachtgever was overgenomen. Hij ontdekt daar witwaspraktijken.
In mooi en goed begrijpbaar Duits beschrijft Schlink het steeds spannender wordende verhaal. Het werd steeds moeilijker met lezen te stoppen, meestal een goed teken. En daarbij stak ik nog heel wat op over Duitse geschiedenis.
De bibliotheek heeft niet heel veel Duitse boeken en wat er is, is meestal een tijdelijke collectie van Probiblio. Om de aanvoer daarvan niet te laten stoppen, leen ik daarvan maar zoveel mogelijk en moet daarbij afwachten, of ik zo'n boek zelf uitgekozen zou hebben. Tot nu toe had ik een aantal aangename verrassingen. Dit was er een van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten