maandag 11 april 2011

Boek 15: Zomerhuis met zwembad

Schrijver: Herman Koch
Jaar van publicatie: 2011
Uitg. Anthos

Dit was een echte Koch - tenminste: het deed me aan zijn vorige boek, Het Diner, denken. Vlot geschreven, geestig, spannend, eigentijds, met heel herkenbare situaties.
Het las dan ook vlot - het was moeilijk om te stoppen met lezen.
Marc is huisarts in een plaats, waar hij veel BNers als patient heeft. Met de nodige kritiek bekijkt hij deze patienten en ook met de nodige afstand. Hij houdt eigenlijk niet echt van zijn patienten.
Een ervan, de toneelspeler Ralph Meier, leert hij beter kennen. Ralph en zijn vrouw Judith nodigen Marc en diens vrouw Caroline uit in hun zomerhuis met zwembad in Zuid Frankrijk. Marc neemt ook zijn beide dochters mee.
De vakantie is geen groot succes. Marc vertrekt voortijdig met zijn gezin.
Thuis verschijnt Ralph weer als patient in de praktijk van Marc. Marc maakt bij de behandeling een ernstige fout.
Of misschien ook niet?
Ook hier is sprake van een dilemma: wat vertel ik aan wie? Hoe goed ken ik mijn vrienden, kennissen, familie? Wie kan ik vertrouwen? Mag ik eigen rechter spelen?
Boeiend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten