zondag 30 juni 2019

Boek 50: Ik, Robot

Het is vandaag de laatste dag van juni en ik bedacht, dat ik geen enkele van de boeken die ik in juni heb gelezen hier besproken heb. Ik las er zes en zal snel nog even schrijven wat ik ervan vond.

Schrijver: Isaac Asimov
Jaar van publicatie: 2017 (deze editie)
Uitg. Het Spectrum
Vert. Leo H. Zelders
Oorspr. titel: I, Robot
271 blz.
**

In 2017 was Ik, Robot het cadeau van de Bibliotheek, tgv de actie Nederland Leest. Bijna twee jaar lag het op mijn stapeltje te lezen boeken en steeds belandde het weer onderaan de stapel: ik kon er geen zin in krijgen en voelde zelfs een soort tegenzin in het onderwerp.
Nu moest het er toch van komen en ik las, met enige tegenzin, het boek uit.
Het kostte me nog meer moeite dan verwacht. Het is misschien goed geschreven, maar het onderwerp kon me niet voldoende boeien, de opbouw in verschillende verhalen leidde me af, technische toekomstfantasieën wisten me niet bij het verhaal te houden.
Daarbij was het boek uitgevoerd in superkleine lettertjes en op zulk dun papier, dat ik steeds meer dan één bladzijde omsloeg en me afvroeg, waarom ik het verhaal nu al helemaal niet meer begreep.
Het is wel knap om zo’n toekomstbeeld te schetsen (ik bleef aan Jules Verne denken), maar ik lees liever iets anders.
1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten