dinsdag 4 juli 2017

Luisterboeken

Storytel Original, luisterboek
Serie geschreven door Marja West.

Een poosje geleden las ik over de aanbieder van luisterboeken, Storytel. Het artikel maakte me nieuwsgirig of ik het luisteren naar boeken ook zou kunnen waarderen en of ik er ook daadwerkelijk naar zou gaan luisteren.
Te zeer was ik immers gehecht aan mijn papieren boeken en vooral ook, tegenwoordig, aan mijn e-reader, met zijn handige achtergrondlampje en letters die groter worden als ik even aan de instellingen pruts.
Maar met de vele creatieve hobby's die ik er op na houd, is er voldoende gelegenheid (leek me) om te spinnen, weven, breien, haken, kantklossen en alles waarmee ik me verder bezighoud, en tegelijkertijd te luisteren.
Ik nam een proefabonnement. 
Eerst luisterde ik naar Wil, van de Vlaamse schrijver Jeroen Olyslaegers. Met zijn wat rauwe stem vol Vlaamse klanken las hij het zelf voor. 
Ik was gelijk verkocht. Ik bleef langer luisteren dan ik van plan was en als er even een momentje was, klonk de stem van jeroen weer in de kamer. Het gaf een extra dimensie aan het verhaal om deze Vlaming zijn verhaal speciaal voor mij te horen vertellen. Want zo voelde het.

Ik zocht een nieuw werk uit. Storytel heeft ook de z.g. Storytel Originals: hoorspelen, speciaal voor Storytel gemaakt.Ik koos voor de serie (van tien delen, ieder van ongeeer een uur) Gelukkig zijn we familie, geschreven door Marja West, voorgelezen door Ine Kuhr, Jan Nonhof, Louis van Beek en Willemijn de Vries. 
Het verhaal gaat, zoals de titel al aangeeft, over een familie. Ieder jaar brengen ze de zomervakantie door op het familielandgoed in Frankrijk. De Familie bestaat uit vader John en Moeder Anna. Moeder is opgegroeid in Zuid Afrika en heeft daar een kruid gekregen van een medicijnman, dat ervoor zou zorgen, dat de mannen in de familie wat vrouwelijker zouden worden en daardoor hun vrouwen trouw zouden blijven. Sindsdiend mengt ze een handjevol door iedere maaltijd. Zo zal John haar touw blijven en ook de mannen van haar dochters Helene en Susan, zouden bij hun echtgenotes blijven. Emma, de derde dochter heeft geen relatie. Voor zover iedereen an de familie weet, tenminste. 
Het kruid lijkt toch niet zo goed te werken. De mannen gaan vreemd, Emma en haar zuster blijken concurrenten te zijn, verliefd op dezelfde man. Helene vertrouwt haar man niet: hij is wel erg close met zijn secretaresse. Ze grijp uitvoerig naar de fles.
Ruim voldoende verwikkelingen dus.
De hoofdstukken worden verteld uit het oogpunt van een van de hoofdpersonen. Ze worden voorgelezen door een van de mannen als de hoofdpersoon een man is, en door een vrouw, als er een vrouw aan het woord is. Dat verhoogt de begrijpelijkheid aanzienlijk en geeft echt een hoorspelgevoel.
Ik vrees, dat ik helemaal verslingerd geraakt ben aan de luisterboeken. De luisterboeken zullen papier en e-reader niet gaan vervangen, maar beslist aanvullen. In de zomer zal er niet veel tijd voor zijn, maar zo nu en dan - een verfrissend bad onder het genot van iemand met een plezierige stem die je een verhaal voorleest.... Lekker hoor. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten