dinsdag 17 mei 2011

Boek 24: Robinson

Schrijver: Doeschka Meijsing
Jaar van publicatie: 1976
Uitg. Querido, Salamander reeks (Het boek dat ik las was wel een Salamander, maar had een andere kaft. Het mijne was de 11e druk, uit 1990, en een afgeschreven exemplaar van de bibliotheek)

Robinson is een meisje van 17 jaar, dat eigenlijk een jongen had moeten zijn. Daarom heet ze Robinson, zoals haar vader, kapitein van een koopvaardijschip, had gewild.
Robinson verhuist met haar moeder naar een andere stad en gaat naar een nieuwe school. De relatie met haar overheersende moeder is niet goed. Op school voelt ze zich eenzaam, net als thuis. Tot haar vader, die ze omgeven heeft met verhalen en fantasie, thuiskomt. Pas dan heeft ze het gevoel ergens bij te horen.
Daniel is de enige klasgenoot met wie ze omgaat. Hij is het neefje van de rector. Hij praat veel over zijn opvattingen en ideeën, vooral over de duivel. Robinson luistert.
Een lerares Duits, die in opstand komt tegen de rector, fascineert zowel Robinson als Daniel. Ook de vader van Robinson ontkomt niet aan die fascinatie.

Dit boek (en de schrijfster) heeft veel lovende kritieken gekregen, ook op internet. Zo te zien komt het voor op vele boekenlijsten van scholieren. Toch was ik niet echt enthousiast. Als ik niet had geweten, dat dit een werk was van een Nederlandse schrijver, had ik gedacht, dat het slecht vertaald was. Het Nederlands was op veel plaatsen niet geweldig goed. Bovendien werd er gezondigd tegen en aantal elementaire spellingsregels, wat mij altijd weer irriteert. Snel naar boek 25 van dit jaar dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten