maandag 21 maart 2011

Boek 11: Een Rus in de Jordaan

Schrijver: A.C. Baantjer
Jaar van publicatie: 2009
Uitg. Lebowski
Gelezen als e-boek

De Baantjer serie op televisie heb ik nooit bekeken, ook de boeken van zijn hand had ik tot nu toe aan me voorbij laten gaan. Maar op de e-reader hadden we een nieuwe serie boeken gezet, daartussen was dit en ik wilde het nu wel eens proberen.
Baantjer woonde in zijn laatste levensjaren in (onze gemeente) Medemblik. Het beviel hem daar goed in zijn huis met tuin en in die tuin zijn modelspoortrein. Het werd allemaal wat minder nadat zijn vrouw was overleden en die emotie is terug te vinden in dit boek.
Hoofdpersoon is niet, zoals ik verwachtte, De Cock, maar Peter van Opperdoes. Hoe toevallig: ook het dorp Opperdoes maakt deel uit van de gemeente en ligt vlak bij de stad Medemblik. Van Opperdoes is een oudere politieman, weduwnaar, en wat eenzaam. Hij heeft zijn oude werkplek Bureau Warmoesstraat verruild voor bureau Raampoort. De geruchten gaan, dat hij in de Warmoesstraat aan de kant is gezet om zijn leeftijd. Zelf zegt hij voortdurend, dat hij persoonlijk voor verandering heeft gekozen.
Op zijn nieuwe bureau werkt hij samen met Jacob. Samen lossen ze een moord op in de Jordaan (gevolgd door nog wat doden...) Stramien: de jonge, onbesuisde politieman en de bedachtzame oudere man met ervaring en veel begrip voor iedereen komen er samen prima uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten