zaterdag 29 januari 2011

Boek 4: Snel Geld

Schrijver: Jens Lapidus
Jaar van publicatie: 2006
Uitg.: Bruna, Utrecht
Vertaling: Jasper Popma
Oorspronkelijke titel: Snabba cash

Eind vorig jaar begon ik aan dit boek. Het was in de boekwinkel aangeprezen als opnieuw een boek van een succesvolle Scandinavische schrijver. Misschien ben ik wat overvoerd door al die Scandinaviers, maar ik kon er niet doorkomen. Echt, ik heb het geprobeerd, maar het dikke boek was teveel voor me. Het was me net allemaal wat te wreed, te crimineel, te kil.

In Stockholm wordt de uitgaanswereld beheerst door de Joegoslavische maffia. Ze handelen in drugs, persen mensen en bedrijven af ('bescherming'), doen aan vrouwenhandel en prostitutie. En ze denken natuurlijk, dat dat allemaal heel normaal is. Er zijn ook wat andere bendes actief in Stockholm, en het is steeds een gevecht om de macht en om het evenwicht tussen de diverse groepen te bewaren.
Levens zijn daarbij niet veel waard. Geld wel - daarvan hebben ze allemaal liefst zoveel mogelijk, en ze verdienen het graag snel. Zweedse jongetjes, die ook met de grote jongens willen meedoen, verliezen de voorzichtigheid wel eens uit het oog, met nare gevolgen.

In januari pakte ik het boek toch maar weer op en las het uit. Het overmatige gebruik van straattaal stond me nu nog meer tegen dan eerder. Het hoort misschien dan wel bij de lokale kleur, maar ik vond het vervelend.
Kortom: dit was niet mijn boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten