zaterdag 24 juli 2010

Boek 35: De val van Rome

Schrijver: Adrian Goldsworthy
Jaar van publicatie: 2009
Uitg. Ambo, Amsterdam
Oorspronkelijke titel: The Fall of the West. The Slow Death of the Roman Superpower (Uitg. Weidenfeld & Nicholson)
Vertaling: Pieter de Smit en Carola Kloos

Het heeft even geduurd, maar nu heb ik het toch eindelijk uit: Rome is gevallen! Het lezen ervan heeft bijna een jaar geduurd - vorig jaar begon ik er meteen in, nadat ik het had gekocht, maar de romans kregen steeds voorrang.
Het was ook geen eenvoudige lectuur. De hele Romeinse geschiedenis kwam langs. Als je daar alleen wat oppervlakkige kennis over hebt, is dat heel veel. Wat een moorden, intriges, bedrog, oorlog! Meer dan in welke thriller dan ook. Maar ja, dit is een geschiedenisboek en dat leest toch anders. Hoe goed Goldsworthy ook schrijft. De laatste weken heb ik iedere dag een aantal bladzijden gelezen en zo kwam ik er toch door. In het laatste hoofdstuk komt een samenvatting van het antwoord op de vraag hoe Rome nu eigenlijk ten val kwam. In de epiloog trekt de schrijver een lijn naar de huidige tijd (Amerika) en naar het Victoriaanse Engeland. Grote rijken, met veel invloed. Lopen ze ook het gevaar ten onder te gaan (Victoriaans Engeland, waar de zon niet onderging, is al verdwenen)? Boeiend. Deze hoofdstukken maken het hele boek voor mij de moeite waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten