donderdag 9 juli 2009

Boek 30: De eenzaamheid van de priemgetallen


Schrijver: Paolo Giordano
Vertaling Mieke Geuzenbroek en Pietha de Voogd

Jaar van publicatie: 2009 (De Bezige Bij),
Oorspronkelijke titel: La solitudine dei numeri primi (2008)

Weken voor we op vakantie gingen, stond dit boek bovenaan de bestsellers lijst. Toen ik het dan ook in de boekwinkel zag liggen, liet ik me verleiden het te kopen: ik was toch een beetje nieuwsgierig geworden wat er nu zo lezenswaardig aan dit boek was. De titel intrigeerde me.

Alice en Mattia zijn de twee hoofdpersonen, beiden zodanig beschadigd door het leven, dat ze zeer teruggetrokken leven. Ze maken moeilijk contact met anderen. Als ze elkaar ontmoeten, ontdekken ze veel raakvlakken. Een bijzondere vriendschap ontstaat. Toch blijft ook hier echt contact en vertrouwen moeilijk. Steeds weer drijven de twee 'priemgetallen' uit elkaar, beiden krijgen andere relaties, maar steeds weer komen ze weer samen.

Het boek leest als een trein en het is moeilijk het weg te leggen. Het doet soms bijna pijn om te lezen, hoezeer mensen langs elkaar heen kunnen leven, maar ook, hoe moeilijk het is, om echt contact met iemand te hebben.

Geweldig boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten