dinsdag 31 maart 2009

Boek 15: De verdwenen Oorring



Omdat ik een vrij lange treinreis moest maken, zocht ik even een klein boekje om mee te nemen. Niet te groot en te zwaar, want het moest mee in de tas.

Dat werd dus De verdwenen Oorring, van Patricia Wentworth. Deel 32 uit de Miss Silver serie. Miss Silver is de oudere, breiende dame (dat maakt haar tot een van mijn favoriete hoofdpersonen van zulke series), die de schrijfster bedacht, twee jaar voordat Agatha Christie Miss Marple schiep. De dames lijken vrij veel op elkaar. Schijnbaar moeiteloos lossen ze de meest ingewikkelde problemen en raadsels op.

Frank Abbott, rechercheur bij Scotland Yard, roept graag haar hulp in, en wanneer in dit verhaal vreemde dingen gebeuren in de woonplaats van enkele van zijn familieleden, vraagt hij haar te gaan logeren bij zijn oom en tante en te helpen de raadsels op te lossen. Natuurlijk slaagt zij daarin, terwijl de 'echte' speurders zich nauwelijks raad weten.

Het was een heerlijk tussendoortje om te lezen. Verbazingwekkend hoe traag deze boeken eigenlijk zijn. Ook het leven dat beschreven wordt verloopt uiterst traag. De manier waarop mensen met elkaar omgingen, was in die tijd ook duidelijk wat anders dan tegenwoordig gewoon wordt gevonden. Toch blijft het me wel boeien en ik zal de andere delen die ik nog heb (gekocht in de uitverkoop van afgeschreven boeken in de bibliotheek) vast nog wel eens lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten