maandag 23 maart 2009

Boek 13: Twilight



In dit tempo vrees ik, dat ik de 52 boeken niet haal: de boeken die ik uitzoek zijn ook vaak een beetje aan de dikke kant!

Twilight van Stephenie Meyer had ik gekozen, omdat dat boek op Shelfari, waar ik bijhoudt welke boeken ik wil lezen, lees en heb gelezen, het meest besproken en gelezen boek was in 2008. De schrijfster is enorm populair en als ze ergens verschijnt komen er drommen mensen op af. Als ik dat lees word ik nieuwsgierig en ga kijken, waarom dat boek nu zo populair was.

Ik werd teleurgesteld.
Het verhaal wordt goed verteld, maar vampiers zijn nu niet helemaal mijn ding. In de 'echte' wereld gebeuren al genoeg spannende dingen en bij het lezen van dit vampierverhaal kreeg ik steeds meer het gevoel dat het wel erg grote onzin was.

Even het verhaal in het kort: Bella gaat bij haar vader wonen in een stadje, waar ze een grote hekel aan heeft. Haar moeder heeft een nieuwe vriend en ze wil niet bij haar blijven wonen. Op haar nieuwe school ontmoet ze Edward Cullen, een jongen met, volgens de tekst achterop het boek: een porseleinen huid, gouden ogen, een hypnotiserend stem en bovennatuurlijke gaven.
Hij heeft zijn ware identiteit tot nu toe verborgen weten te houden, maar Bella is vastbesloten zijn duistere geheim te ontdekken.
Het blijkt niet zonder gevaar voor haarzelf te zijn. Edward maakt deel uit van een vampierfamilie. Vampiers betekenen gevaar voor gewone stervelingen, dus ook voor Bella.

Ik was zo onverstandig, om naar de trailer van de film te kijken, die is gemaakt naar aanleiding van dit boek. Meestal vallen films over door mij gelezen boeken me tegen, omdat ik een heel andere voorstelling had van de in het boek voorkomende personen en situaties. Dat was nu wel heel sterk het geval. Vampier Edward was een piepjong melkmuiltje, dat erg ongeloofwaardig overkwam en ook Bella was niet de persoon, zoals die voor mij in het boek beschreven werd. Dit was zeker van invloed op mijn waardering bij het verder lezen. Ook flitste in de film alles wel heel snel voorbij - misschien wel noodzakelijk om de onwaarschijnlijke gebeurtenissen uit te beelden, maar ik kon het niet waarderen.

Het is een boek over middelbare school leerlingen, en ik denk, dat jongeren dit boek wel zullen waarderen. Ook liefhebbers van Harry Potter vinden dit misschien een goed boek. Ik ga weer wat anders lezen!

I haven't translated this into English, because I have no idea if anybody wants to read this. Let me know if you want a translation and I'll add it!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten