zondag 9 oktober 2016

Boek 89: Mr. Amazon

Schrijver: Brad Stone
Jaar van publicatie: 2013
Uitg. Business Contact
Vert. Rob de Ridder
Oorspr. titel The Everything Store (Little, Brown, and Company, New York, 2013)

Amazon is voor mensen zoals ik, die in Nederland wonen, een leverancier van e-boeken en apparaten, de Kindle, om die te lezen. Ik ben tevreden over beide. Daarom las ik het boek over oprichter en hoogste baas van dit bedrijf, Jeff Bezos. Het bleek een opsomming te zijn van mensen, die bij Amazon werken of werkten, wat ze daar deden, waarom ze werden aangesteld of ontslagen, met welke bedrijven samengewerkt werd, of juist niet. Die bedrijven zullen vast bekend zijn in Amerika, maar veel van de talloze namen zeiden mij weinig.
De beschreven denkwijzen zijn super Amerikaans en nauwelijks te verteren. Meedogenloos is een typering die gegeven wordt voor bedrijf zowel als bedrijfsleider.
Ook de schrijver neemt een typisch Amerikaans standpunt in. De verkoop van allerlei producten naast boeken zijn uiteraard in Amerika een onderdeel van het bedrijf. Voor mij volstrekt niet interessant om te lezen.
Bezos: geen prettige man om mee te werken, lijkt me. Het boek over hem vond ik evenmin prettige lectuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten