zondag 29 november 2015

Boek 51: Pride and Prejudice

Schrijver: Jane Austen
Jaar van publicatie: 1813

Jaren geleden zag ik P&P op televisie, als serie en ik was gelijk verkocht: dat wilde ik lezen. Het kwam goed uit, dat het voor de literatuurlijst Engels op de middelbare school gelezen mocht worden, en ik genoot ervan. Later las ik meer van Jane Austen en altijd weer werd ik getroffen door haar opmerkingsgave, haar ironische en heldere kijk op gebeurtenissen en mensen om haar heen.
Onlangs las ik een biografie over Austen en besloot P&P te herlezen om te zien, of het nog steeds vijf sterren verdient in mijn ogen.
Dit was zonder enige twijfel het geval. Nog meer dan de vorige keer las ik het met veel plezier, herinnerde me eerlijk gezegd veel helemaal niet meer, of had ik de vorige keer niet opgemerkt. Door het lezen van de biografie betekenden een aantal beschrijvingen meer bij het lezen nu.

Het is het verhaal van de familie Bennett: vader sluit zich op in zijn studeerkamer, omdat hij de drukte in huis graag ontloopt. Met een nuchtere blijk bekijk hij al het gedoe van de vrouwen om hem heen. Zijn vrouw heeft geen andere belangstelling dan het aan de man brengen van haar vijf dochters: de vriendelijke Jane, die iedereen graag mag en altijd het goede in anderen ziet. Elizabeth, de tweede dochter, bekijkt alles met een kritisch oog en is wat afstandelijk. Kitty en Lydia willen alleen feest, bals, uitgaan en als er soldaten in de buurt komen, is geen van hen veilig voor deze jongedames.
Mary, tenslotte, is zo goed als onzichtbaar. Ze blijft op haar kamer en leest boeken of studeert op haar instrument.
De buren worden ook grondig beschreven en het geroddel en de wedijver tussen de dames. Wie heeft een dochter, die als eerste trouwt?
Elizabeth trekt de aandacht van Mr. Collins, die denkt haar geweldig te vleien met een aanzoek. Elizabeth is echter veel te verstandig om zo'n saai persoon te willen trouwen. Jane is verlieft op de huurder van een naburig huis, Mr. Bingley. Zi sluit vriendschap met zijn zusters en komt er geregeld. Mr. Bingley komt ook bij de Bennetts thuis en neemt Mr. Darcy, zijn vriend mee. Dat is een stuurs ogend persoon, die door niemand eigenlijk aardig gevonden wordt. Elizabeth denkt ook, dat ze hem niet mag, maar uiteindelijk verandert ze door de gebeurtenissen die in het boek beschreven worden, van gedachten.

Geweldig boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten