donderdag 29 oktober 2015

Boek 47: You

Schrijver: Joanna Briscoe
Jaar van publicatie: 2011 (deze versie: 2012)
Uitg. Bloomsbury, Londen

De verslagen over dit boek die ik las voor ik in het boek begon, waren of zeer lovend, of ronduit slecht. Natuurlijk was de tekst op de achterflap zeer lovend. Helaas beoor ik tot degenen, die dit een vreselijk boek vond. Wat een hoop tekst om niets te beschrijven. Er gebeurt niets in dit boek, wat ooit in het verleden gebeurd is, wordt via omwegen aangeduid, nauwelijks beschreven.
Cecilia groeit op met haar twee broers in een communeachtige omgeving. Haar moeder geeft muziekles op de naburige, zeer vrijgevochten school, haar vader doet iets aan pottenbakken, maar veel verkopen doet hij niet. Om het oude, grote huis op Dartmoor te bekostigen, worden ruimtes verhuurd aan hippies.
Elizabeth vindt de school waar zij heen moet, dezelfde waar haar moeder lesgeeft, verschrikkelijk. Dan wordt ze verliefd op haar Engelse leraar. Hem veroveren is het enige waaraan ze kan denken. En het lukt. Een beetje. Ze heeft de rest van haar leven om dat te betreuren.
Ik las door, omdat ik benieuwd was, hoe haar moeder, de vrouw van de leraar, de leraar zelf en Cecilia, die na jaren in Londen, met haar gezin terugkeert naar Dartmoor, alle eindjes aan elkaar zullen knopen. Helaas: het eind van het boek is als de rest: er gebeurt niets en alles blijft in de lucht hangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten