Schrijver: Heather Terrell
Jaar van publicatie: 2007
Uitg. De Fontein, Baarn
Oorspr. titel: The Chrysalis(Uitg. Ballantine Books)
Vert. Ewout van Heeke
Het schilderij op de kaft is de eigenlijke hoofdpersoon van het boek. Het was het geliefde eigendom van de familie Baum. In de oorlog roofden de nazi's het, nadat ze het echtpaar Baum hadden vermoord. Nu biedt het New Yorlse veilinghuis Beazley's het te koop aan. Bewezen moet worden, dat het schilderij op rechtmatige manier is verkregen. Hilda Baum, dochter van de voormalige eigenaar, eist het echter op.
Mara Coyne is de advocate, die voor de firma Beazley moet zorgen, dat het doek verkocht mag worden. Zij doet daarvoor hard haar best, want ze wil partner worden van het advocatenkantoor waar ze werkt.
Naast deze twee verhaallijnen - hedendaags New York, met de listen en lagen van kunsthandel en advocatuur en Europa kort voor en in WO II - is er nog de geschiedenis van het schilderij in de zeventiende eeuw. Wie was de schilder en wat bracht hem ertoe, als keurig calvinistisch schilder dit werk te maken, vol met katholieke symbolen?
Deze derde lijn boeide me het meest. Het leven in New York, met al dat bedrog, waar niemand erg in leek te hebben, wilde voor mij niet echt spannend of geloofwaardig worden. Het verhaal liep wel, het was ook wel het lezen waard, maar toch - och.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten