zaterdag 23 oktober 2010

Boek 49: Een overtollig mens

Schrijver: J. M. A. Biesheuvel
Jaar van publicatie: 1988 (boekenweekgeschenk)
Uitg. Stichting collectieve propaganda van het Nederlandse Boek

Dit was het eerste werk van Biesheuvel dat ik las en het is me beslist goed bevallen. Wat een heerlijke stijl van schrijven heeft deze man. Hoewel ik niet echt een liefhebber ben van verhalenbundels, las ik deze achter elkaar uit.
Het boekje bevat vijf verhalen:




Een overtollig mens
Een Job van onze tijd
De lezing
De klok
Hoe bestaat het!

In alle vijf worden verhalen verteld. Soms superfantastisch, soms wat minder, maar altijd met gedachtensprongen, zoals mensen, die wat zitten te dromen, kunnen hebben. Heel boeiend.
De hoofdpersonen zijn soms verbaasd over hun eigen bestaan, ze hebben vaak geen hoge dunk van zichzelf, zijn eenzaam, maar zoeken die eenzaamheid ook zelf op.
Maar het bestaan is heerlijk, temidden van de in hoge mate bewonderde natuur, die kleurrijk beschreven wordt.
De moeite waard en ik moet zeker eens een 'echt' Biesheuvelboek lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten