vrijdag 13 augustus 2010

Boek 38: The colour of magic

Schrijver: Terry Pratchett
Jaar van verschijnen: 1983 (deze versie: 1985)
Uitg. Colin Smythe (deze versie: Corgi Books, Transworld Publishers)
Discworld novel, deel 1.

Van diverse kanten kreeg ik het bericht, dat ik deze serie toch echt eens moest lezen: Pratchett schrijft humoristisch, satirisch, afwisselend en wat er verder voor positieve omschrijvingen mogelijk zijn.

Ik vond in de bibliotheek het tweede deel van de serie in het Nederlands: Dit wonderbare Licht. Toen ik halverwege was, wist ik, dat ik deze serie van het begin af wilde lezen en in het Engels, hoe goed de vertaling ook zijn mocht. (Zo vond ik de vertaling van de Unseen University als 'Gesloten Universiteit' een prima vondst)

Amazon bracht uitkomst: de eerste delen waren binnen korte tijd in huis en het eerste deel gelezen.

Discworld is plat. Het is een schijf, die rust op de schildpad A'Tuin. Op diens schild staan vier olifanten, die de schijfwereld op hun ruggen torsen. Als je ruimteonderzoek wil doen, moet je dus naar beneden! En als je te dicht bij de rand komt, val je van de wereld.

De kleur van magie is de achtste kleur van het spectrum van de schijfwereld. Als die kleur voorkomt, is er toverij in de lucht.
Tovenaars zijn er ook. Ze hebben een opleiding gekregen aan de Unseen University. De hoofdpersoon van dit boek is Rincewind. Hij is opgeleid als tovenaar, maar een beetje mislukt. Hij heeft een toverboek geopend, wat streng verboden is, en een van de in het boek opgenomen bezweringen is ontsnapt en heeft zich in het hoofd van Rincewind gevestigd. De bezwering moet terug naar de Universiteit, maar dat is niet zo eenvoudig.

Tweebloesem is toerist op Schijfwereld. Hij wordt rondgeleid door Rincewind, hoewel die in dat rondleiden niet altijd zoveel zin heeft. Tweebloesem heeft Bagage bij zich: een kist, met daarin zijn bezittingen - en nog zo het een en ander. Bagage is voorzien van heel veel voetjes, die zijn baas overal heen volgen.

Op naar deel 2. Het is echt leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten