woensdag 23 juni 2010

Boek 29: The Book of Tomorrow.

Schrijver: Cecelia Ahern
Jaar van publicatie: 2009
Uitg. Harper Collins, Londen

Tamara Goodwin is een superverwende 16-jarige uit Dublin. Alles wat haar hart begeert (en meer) krijgt ze van haar vader. Dan pleegt deze zelfmoord en Tamara en haar moeder worden ondergebracht bij een oom en tante. Alle bezittingen moeten worden verkocht om de schulden van vader te betalen.
Na Dublin is het dorp waar Tamara terechtkomt, wel erg saai. Er is letterlijk niets te beleven en de heimwee naar de stad is groot.
Dan komt er een bibliotheekbus naar het dorp. Ze vindt daarin een boek, gesloten met een gouden slot. Nadat zuster Ignatius het slot heeft opengemaakt, zien ze, dat er niets in het boek staat. Het is een dagboek. Tamara neemt het mee naar huis. Als ze het daar later opendoet, staat er al iets in geschreven: het verslag van de volgende dag. Alles wat ze gelezen heeft, vindt ook daadwerkelijk plaats, de volgende dag.
Vraag: wat doe je, als je de toekomst kent? Probeer je die toekomst te beïnvloeden of laat je het maar gebeuren? Boeiende vraag.
De tante gedraagt zich intussen geheimzinnig.Tamara gaat op onderzoek uit, hoewel tante haar nauwelijks toestaat het huis te verlaten. Moeder slaapt alleen maar. 'Verdriet', zegt tante. Tamara gelooft het niet.

De spanning werd hier goed opgebouwd. Het einde vond ik niet zo bevredigend. Er bleven nogal wat losse eindjes over, die niet duidelijk werden gemaakt. Jammer. Toch wel een lekker vakantieboek.

1 opmerking:

  1. Hoi!
    Voor school heb ik aan het begin van het jaar dit boek gelezen, en ik heb er over een paar weken een mondeling over. Het enige probleem is dat ik het einde helemaal vergeten ben, omdat ik het al zo lang geleden heb gelezen. Op internet kan ik ook geen goede samenvatting vinden.. Zou U mij misschien kunnen vertellen hoe het boek afliep?
    Alvast heel erg bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen