zondag 13 oktober 2013

Boek 52: De IJskoningin

Schrijver: Alice Templeton
Jaar van publicatie: 1996
Uitg. Luitingh-Sijthoff, Amsterdam
Vert. Hedi de Zanger
Oorspr. titel: Last act of all (Constable, 1995)

Niet eerder had ik iets gelezen van deze schrijfster, sterker nog: ik had eigenlijk nooit eerder van haar gehoord. Ik had dan ook geen idee wat ik kon verwachten.
Op de achterflap stond, dat ze zich kan meten met detectiveschrijfsters als Ruth Rendell, Elizabeth George en P.D. James, en dat maakte, dat ik toch wel wat verwachtte.
Ik werd niet teleurgesteld: Het boek deed me zelfs ook aan Agatha Christie denken. Het was super Engels, met een dorp, waar iedereen alles van iedereen wist, en ervoor zorgde, dat verder niemand iets te weten kwam. Met een lelijk landhuis, waar een wat vreemde familie huisde, maar waar een nog vreemdere familie introk, nadat et verkocht was. De vrouw des huizes zat gevangen, omdat ze haar ex-man zou hebben vermoord. Het boek begint, wanneer ze haar straf heeft uitgezeten en door haar tweede man, vorig bewoner van het landgoed, bij de gevangenispoort wordt opgehaald.

De politiebrigadier, die indertijd mede het onderzoek had gedaan, twijfelt aan de schuld van Helena, de hoofdpersoon. Ze neemt contact met haar op en gaat met een paar mensen praten. De ex-man van Helena blijkt vele vijanden gehad te hebben. die allemaal tot de moord in staat kunnen worden geacht.
Zo ongeveer het hele dorp is verdacht, en zeker is, dat de spanning in het dorp om te snijden is. Wat weet iedereen,. en waarom vertelt niemand wat?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten